“آقای نماینده” روزی معلم مدرسه بود/ از اولین روز مدرسه تا ماجرای «گمشده»
گفتوگوی تفصیلی فارس باابوالقاسم خسرویسهلآبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که پیش از نمایندگی مجلس، سالیان متمادی معلم بوده و در منطقه محرومی از شهرستان زاوه به کار تدریس مشغول بوده است، معتقد است حقوق معلمی برکت زیادی دارد.به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیونها دانشآموز، به شوق آموختن دانش، روانه مدارس میشوند و اولین روز ورود به مدرسه یکی از خاطره انگیزترین روزهای زندگی هر فردی است که هیچوقت از ذهنها پاک نمیشود.
در آستانه بازگشایی مدارس با ابوالقاسم خسرویسهلآبادی نماینده مردم تربت حیدریه، مه و لات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفتوگویی داشتیم؛ چرا که وی در کارنامه فعالیت خود، پیش از نمایندگی مجلس علاوه بر سمتهای مدیریتی و استاد دانشگاه به حرفه معلمی نیز مشغول بوده است و هم اکنون عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.
……………
*حرفه معلمی با اهداف صادقانه تربیتی و آموزشی، زمینهساز کسب موفقیتهای دیگر میشود
فارس: آقای خسروی خاطره خود را از اولین روزی که به مدرسه رفتید بیان کنید؟
خسروی: یکی از به یاد ماندنیترین خاطره هر فرد در دوران زندگی خود، روز اول سال تحصیلی است، که توفیق پیدا میکند قدم در خانه دوم خود بگذارد و زمزمه محبت معلم باعث میشود که انسان علاوه بر قدم گذاشتن در دنیای دیگر با علم و دانش و اندیشه آشنا شود.
بنده آن زمان در روستای سهل آباد واقع در شهرستان زاوه از توابع استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل شدم و اولین روزی که به همراه والدین خود قدم به مدرسه گذاشتم با استقبال خوب مسئولان مدرسه و معلمان روبرو شدم و مراسمی نیز همراه با پذیرایی و دادن تغذیه به دانشآموزان در مدرسه برگزار شد که یک روز بسیار شیرین و با اهمیتی برای همیشه در ذهن من نقش بست.
فارس: آیا از همان زمان تحصیل در مدرسه علاقه به حرفه معلمی داشتید؟
خسروی: به امور تربیتی بیشتر علاقه داشتم و از همان ابتدا با اعتقاد به اینکه کسی که با عنوان معلم با اهداف صادقانه تربیتی و آموزشی نه به عنوان دید شغلی و حرفه کاری در کلاسهای درس حضور پیدا کند، این حرکت زمینه ساز کسب موفقیتهای دیگر در زندگی میشود؛ پیامبر(ص) زمانی که امیرالمؤمنین(ع) قصد داشت در فتح خیبر شرکت کند به ایشان فرمودند «یا علی(ع) اگر یک نفر به دست تو هدایت شود از آن خورشیدی که بر آن میتابد بهتر است»، بنابراین یقین میدانم که مدرسه، کلاس درس و نگاه و سخن معلم باعث میشود که بسیاری از انسانها در این کلاسها تربیت شوند و استعدادهایشان شکوفا شود.
*۳ نفر از ۶ نفر همکلاسی و هم اتاقیام در خوابگاه دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد در جبهه شهید شدند
فارس: چگونه به حرفه معلمی روی آوردید؟
خسروی: بنده از همان ابتدا بر اساس میل و علاقهای که در تصورم به حرفه معلمی داشتم و این حرفه را یک شغل شریف و ارزشمندی میدانستم، پس از اتمام دوره متوسطه و شرکت در کنکور سراسری و تعیین رشته، سال ۱۳۶۳ در رشته تربیت معلم دانشگاه شهید بهشتی مشهد قبول شدم.
این سالها نیز مصادف با دوران جنگ و دفاع مقدس بود و با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه جوانانی بسیار اهل عرفان و با ایمانی بودند، به یاد دارم این دو سالی که در خوابگاه مرکز تربیت معلم این دانشگاه بودم در اتاق ما ۶ نفر همکلاس بودیم که ۳ نفر از این همکلاسی و هم اتاقیهای بنده در دوران دفاع مقدس به افتخار شهادت نایل شدند و یاد و خاطره شهید پایرنج از شهرستان تربت حیدریه، شهید اسعدی از شهرستان نیشابور و شهید برزوئی از شهرستان سبزوار که افتخار همکلاسی و هم خوابگاهی با این دوستان را داشتم، هیچ زمان از یاد نمیبرم.
زمانی که یک هفته یا دو هفته مانده به عملیات سرنوشتساز جنگ اعلام فراخوان میدادند، دانشجویان این دانشگاه در قسمتهای حساس تیپ ۲۱ امام رضا(ع) و لشگر ۲۵ نصر خراسان انجام وظیفه میکردند، بنده نیز در دو سال تحصیل در دانشگاه تربیت معلم، افتخار سه مرتبه حضور در جبهههای جنگ را داشتم و به مدت ۲۴ ماه در جبهه به صورت داوطلبانه با لباس مقدس بسیج و سربازی امام(ره) حضور پیدا کردم؛ به هر حال پس از اتمام دوره تحصیل در دانشگاه، حرفه معلمی را با میل و رغبت و آرزوی داشتن این شغل، در شهرستان زاوه بخش سلیمانیه در روستای محروم تخمار آغاز کردم.
ابوالقاسم خسروی همراه با دانشجویان دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد قبل از عملیات
فارس: چه پایههای تحصیلی را در مدارس تدریس می کردید؟
خسروی: تمام مقاطع ابتدایی، همه دروس مقاطع راهنمایی و در مقطع متوسطه و مدارس شبانه روزی و دانشگاه تربیت معلم بیشتر دروس معارف اسلامی و عربی را تدریس می کردم.
*شاگردم میگفت من این صبر و استقامت را از همان دوران تحصیل در مدرسه یاد گرفتم
فارس: خاطره اولین روزی که به عنوان معلم در مدرسه حضور پیدا کردید را بیان کنید؟
خسروی: بنده بر اساس علاقهای که به دانشآموزان داشته و ارتباط صمیمانهای که با آنها داشتم، هنگام ظهر و پس از اتمام کلاس درس، با دانشآموزان روستا به مسجد رفته و نماز جماعت برگزار میکردیم و این مسئله برای خادم مسجد دور از انتظار بود و تا آن زمان وی چنین صحنهای را ندیده بود، از طرف دیگر به دلیل حرکاتی که این دانشآموزان با توجه به دوران نوجوانی از خود نشان میدادند این مسئله برای خادم مسجد قابل تحمل نبود اما بعد از گذشت چند روز، ایشان که در ابتدا ما را به مسجد راه نمیداد، به مروز زمان با مشاهده عملکردهای خوب و مناسب از دانشآموزان، کلید مسجد را به بنده داد و البته با مزاح میگویم شغل دومی نیز برای بنده پیدا شد.
فارس: اکنون شاگردان قدیمی خود را میبینید؟
خسروی: ملاقات با دانشآموزی که در منطقه محروم معلم وی بودم یکی از لذتبخشترین خاطرات برای بنده بوده است، یک روزی در همین تهران پس از گذراندن ایام نمایندگی در دوره قبل از دوره نهم مجلس، یکی از این دانشآموزانی که در مدرسه شبانهروزی شهید رجایی معلم وی بودم، طی چند بار تماس، درخواست ملاقات و دیدار با بنده را داشت و میگفت من در تهران هستم و دوست دارم شما را از نزدیک ببینم، اتفاقاً این دانشآموز نسبت به دیگر شاگردانم دارای شرایط ویژهای بود به طوری که وی علاوه بر اینکه از یک خانواده محروم و مستضعف بود به دلیل مشکلات اقتصادی و دوری روستای محل سکونت خود به مدرسه، پنج شنبهها و جمعهها نیز در مدرسه میماند و نمیتوانست به روستای خود برود بر همین اساس مسئولان مدرسه اجازه دادند که وی علاوه بر کمک در کارهای مدرسه به درس خود ادامه دهد.
با توجه به شرایط خاصی که این دانشآموز در آن زمان داشت، بنده حساس شدم و به آدرسی که محل کار وی بود، رفتم؛ زمانی که وی را از نزدیک ملاقات کردم متوجه شدم که وی همراه با همسر خود هر دو مهندس بوده و براساس یک کار محوری مهندسی بزرگ، فعالیت خود را از دانشگاه تهران آغاز کرده است و اکنون در بخش الکترونیک و کامپیوتر در بخشهای نرمافزاری و سختافزاری حدود ۷۰ تا ۸۰ مهندس را مشغول به کار کرده است که این مسئله برای بنده خیلی شیرین بود و این دانشآموز که اکنون مهندس شده است علاوه بر بیان خاطرات آن زمان، میگفت من این صبر و استقامت را از همان دوران تحصیل در مدرسه یاد گرفتم.
*برگزاری کلاس در روزهای جمعه برای شرکت در کنکور/۳۰ نفر از دانشآموزانم معلم و ۴ نفر دیگر قاضی شدهاند
فارس: اسامی مدارسی که در آنها به کار تدریس مشغول بودید را به یاد دارید؟
خسروی: مدرسه روستای محروم تخمار اولین مدرسهای بود که بنده تدریس مقاطع دوره ابتدایی و راهنمایی را بر عهده داشتم، بعد از آن مدرسه شبانه روزی شهید رجایی که در شهرستان زاوه که در آن زمان به نام شهر دولتآباد بود کار تدریس را با دانشآموزان محروم و مستضعفی که تمایل به ادامه تحصیل داشته اما امکانات نداشتند ادامه دادم و تدریس دروس مقطع متوسطه را نیز در دبیرستان شهید آیتالله غفاری گذراندم که در این مدرسه نیز خاطرات به یاد ماندنی بسیاری دارم.
یکی از خاطرات دوران تدریس در مدرسه شهید آیتالله غفاری این بود که برخی از دانشآموزانی که بعد از فارغالتحصیلی قصد شرکت در کنکور سراسری را داشتند روزهای جمعه نیز سر کلاس درس حاضر میشدند و به دلیل روابط صمیمانه و برادرانهای که بنده با این دانشآموزان داشتم و با تلاش و پشتکار خود، اکنون ۳۰ نفر از دانشآموزان این ۴ کلاس درس در شهرستانهای زاوه، تربت حیدریه و مشهد در رشته تربیت معلم قبول شده و معلم شدهاند و همان سال نیز ۴ نفر دیگر از این دانشآموزان در رشته وکالت قبول شده و اکنون قاضی هستند و همین دانشآموزی که در تهران به همراه همسرش مهندس بوده و باعث ایجاد اشتغال برای ۷۰ تا ۸۰ نفر شده است از دانشآموزان دبیرستان شهید آیتالله غفاری بود.
ابوالقاسم خسروی و جوانان
*موفقیت دانشآموز محرومم که امروز وی معلم من شده است بهترین هدیهای بود که تاکنون دریافت کردهام
فارس: بهترین هدیهای که از دانشآموزان خود دریافت کردید، چه بوده است؟
خسروی: همین موفقیت و برخورد دانشآموز محرومی که اکنون با تلاش و پشتکار خود مهندس شده و باعث ایجاد اشتغال برای مردم شده است و با آن صبر و استقامت و روحیه بسیار زیبا یک مهندس موفقی که بنده افتخار معلمی ایشان را داشتم و امروز می بینم که وی معلم من شده است این بهترین هدیهای بود که تاکنون دریافت کردهام.
فارس: آیا دوستان فرهنگی خود را میبینید و با آنها ارتباط دارید؟
خسروی: حرفه معلمی، روابط انسانی و دوستانهای است که در واقع در این حرفه ماندگار و صمیمانه است، بنده با بسیاری از دوستانی که در دوران تحصیل در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی همکلاس و همرزم دوران دفاع مقدس بودیم و هیچ زمان خاطرات آن دوران را فراموش نمی کنم، ارتباط صمیمانهای دارم.
فارس: پس از گذشت آن سالها اکنون دوستان فرهنگی شما مشغول چه کاری هستند؟
خسروی: با توجه به اینکه سال ۱۳۶۳ وارد حرفه معلمی شدم، اکنون دوستان و همکاران فرهنگی بنده روزهای آخر بازنشستگی خود را سپری می کنند و بسیاری از آنها همین حرفه را ادامه دادند و برخی از آنها نیز با ادامه تحصیل و دست یافتن به درجات بالای علمی جزو اساتید دانشگاه هستند و کار تدریس را ادامه میدهند.
*با مشورت و اصرار دوستان، به نمایندگی از مردم برای حضور در مجلس کاندید شدم
فارس: با توجه به اینکه حرفه معلمی شغل انبیا است چرا نماینده مجلس شدید؟
خسروی: بنده مدیر آموزش و پرورش شهرستان زاوه که یک منطقه محرومی است، بودم و آن زمان مصادف با شروع کار دولت نهم بود که آموزش و پرورش این شهرستان با کمک دولت و خیرین توانست از اولین روستا به نام حاجی آباد تا آخرین روستای این شهرستان به نام جعفرآباد که در مرز تایباد و مناطق مرزی افغانستان است چند مدرسه بسازد و کارهای خوب و ماندگار دیگری نیز انجام شد.
با اصرار دوستان و مشورتهایی که در این خصوص صورت گرفت، تشخیص بر این شد که بنده به نمایندگی از مردم برای حضور در مجلس شورای اسلامی کاندید شوم و توانستم با کسب بالاترین رأی در این شهرستان، افتخار خدمت به مردم را پیدا کنم و وارد این امتحان بزرگ الهی شوم.
فارس: فکر میکردید که روزی نماینده مجلس شوید؟
خسروی: من یک جملهای را از همکلاسان و همرزمان شهیدم به یاد دارم که به من آموختند که صبر و استقامت و کار و تلاش اگر برای رضای خدا باشد سرانجام آن پیروزی و موفقیت است، بر این اساس با وجود رقابت بسیار سنگین در این عرصه، امید داشتم که در این راه موفق میشوم.
ابوالقاسم خسروی نماینده مجلس
*تأسیس دانشگاه فرهنگیان و ارتقای دانشکده پرستاری به علوم پزشکی از اقدامات انجام شده در این شهرستان است
فارس: تاکنون برای مردم شهرستان خود چه کارهایی را انجام دادهاید؟
خسروی: متأسفانه در این مقطع از مجلس نهم یکسری مسائل اقتصادی و تحریمها و مشکلاتی که به وجود آمد به لحاظ برخی اعتبارات شرمنده مردم هستم ولی با توجه به اینکه میدانم وحدت، همدلی و کار و تلاش برای رضای خدا نتیجه میدهد و اینکه کار برای مردم باید عاری از حبّ و بغضهای سیاسی باشد، بر این اساس با وجود مشکلات دولت و کمبود اعتبارات در مدت باقیمانده دولت دهم کارهای بسیار خوبی در بحث دانشگاهی در شهرستان تربت حیدریه و زاوه صورت گرفت و سال گذشته نیز با تأسیس دانشگاه فرهنگیان، حدود ۲۰۰ نفر در این دانشگاه مشغول به تحصیل شدند و امسال نیز حدود ۲۵۰ نفر جذب این دانشگاه میشوند و به استخدام آموزش و پرورش در میآیند.
مجتمع دانشگاهی موجود در این شهرستان نیز به دانشگاه ارتقا پیدا کرد و تعداد اعضای هیئت علمی و تجهیزات و اعتبارات آن بیش از دو برابر شد، دانشکده پرستاری واقع در تربت حیدریه به لطف پروردگار به دانشگاه علوم پزشکی ارتقا پیدا کرد، ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه فنی و حرفهای ۲٫۵ برابر شد و اکنون نیز به دنبال اخذ مجوز برای ایجاد دانشگاه آزاد هستیم که مراحل اقدامات آن در حال انجام است که خوشبختانه در این چند سال نسبت به اوایل سالهای بعد از انقلاب قدمهای مؤثری در بخش آموزشی و تحولات علمی و دانشگاهی صورت گرفته است.
*با موافقت آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی، پارک جنگلی شهید حجتی به اردوگاه دانشآموزی تبدیل شد
فارس: برای رفع مشکلات مدارس حوزه انتخابیه خود چه کردید؟
خسروی: امسال به لطف خدا در شهرستان زاوه یک اتفاق بسیار مهمی روی داد و آن اینکه در این شهرستان یک کارخانه سیمان وجود دارد که یک فرد خوش فکر و با نگرش آموزشی و فرهنگی مدیریت آن را به عهده دارد با صحبتهایی که با ایشان انجام شد وی موافقت کرد که در جوار این کارخانه بزرگترین هنرستان این شهرستان تأسیس شود تا دانشآموزان علاوه بر تحصیل بتوانند در این کارخانه مشغول به کار شوند که این عمل قدم مؤثری در بهبود وضعیت آموزشی شهرستان بود.
از طرف دیگر دانشآموزان ۱۰ شهرستان این منطقه از یک اردوگاه تفریحی محروم بودند که وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، پارک جنگلی این منطقه که به نام شهید حجتی ایجاد شده بود را تبدیل به اردوگاه دانشآموزی کردند که در این خصوص آقای حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم با حضور در ۳ شهرستان این منطقه علاوه بر افتتاح این اردوگاه مورد استقبال ۴ هزار معلم و دانشآموز قرار گرفتند و کارهای بسیار دیگری نیز برای مدارس این شهرستانها صورت گرفته است.
ابوالقاسم خسروی و دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش
فارس: آیا اکنون نیز تدریس میکنید؟
خسروی: معتقدم هر کسی که هر مسئولیتی را به عهده میگیرد باید همان یک مسئولیت را به صورت تمام و کمال به سرانجام برساند و در حقیقت این زمانها حق مردم است، بر این اساس در دوران معلمی و مدیریتی و اکنون نمایندگی مجلس هیچ حرفه دیگری غیر از یک کار را نپذیرفتم.
فارس: اگر به سالهای گذشته که معلم بودید برگردید آیا دوباره این حرفه را انتخاب و دنبال میکنید؟
خسروی: بله، بنده اکنون که نماینده مجلس هستم اگر به ۲۰ سال گذشته برگردم همان حرفه معلمی را انتخاب میکنم.
*در دولت دهم متوسط حقوق فرهنگیان دو برابر شد
فارس: حقوق شما زمانی که معلم بودید و به کار تدریس میپرداختید، چقدر بوده است و اکنون که نماینده مجلس هستید، چقدر حقوق دریافت میکنید؟
خسروی: حقوق معلمی بسیار برکت دارد به خصوص اینکه در دولت دهم متوسط حقوق فرهنگیان دو برابر شد و مزایای نسبتاً خوبی نیز به فرهنگیان تعلق گرفت، سقف حقوق بنده در آموزش و پرورش در دو سال گذشته به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و در نمایندگی مجلس نیز همین مبلغ به اضافه یک میلیون تومان بیشتر، حقوق دریافت میکنم.
* نگاه به معلم باید تعریفی در حد هیئت علمی دانشگاه باشد/ در شهر تهران ۷۳ درصد معلمان خانم هستند
فارس: مشکلات کنونی آموزش و پرورش چیست و چه راه حلهایی را پیشنهاد میکنید؟
خسروی: امام راحل (ره) فرمودند «کلید سعادت جامعه به دست معلمان و در مدرسه است» و یا مقام معظم رهبری فرمودند «سنگ بنای رشد و توسعه علم، آموزش و پروش است»؛ این سخنان نشان از اهمیت بالای این وزارتخانه دارد، بنابراین آموزش و پرورش باید از یک جایگاه ویژهای برخوردار باشد.
در کشورهای توسعه یافته دنیا هم بهترین و توانمندترین افراد از نظر علمی، معلم میشوند و معلم در برترین جایگاههای جامعه قرار دارد، اکنون نیز اگر بخواهیم با یک قضاوت عقلی و منطقی بررسی کنیم به این نتیجه میرسیم که فرزندان ما ۱۲ سال از سالهای زندگی خود را از دوره پیش دبستانی تا دوره فارغالتحصیلی در اختیار معلمان هستند تا علاوه بر آموزش، تربیت نیز شوند.
معتقدم نگاه به آموزش و پرورش باید بالاتر از نگاهی باشد که به دانشگاه میشود به طوری که امام راحل (ره) فرمودند: آموزش ابتدایی را دریابید دانشگاه دیر است، بنابراین این نگاه را باید طوری طراحی کرد تا به اهداف مورد نظر رسید.
اخیراً برای ارتقای کیفیت سطح آموزش، کارهای مهمی در مجلس و آموزش و پرورش صورت گرفته است که از جمله آنها سند تحول بنیادین و نظام رتبهبندی معلمان است، متأسفانه یکی از نقصهای قانون در این حوزه، تعریف یک معلم به عنوان یک کارمند است در صورتی که ما از معلم تربیت، پژوهش، تحقیق و آموزش میخواهیم در حالی که کارمند یک کار را به عهده دارد و این نگاه به معلم باید تعریفی در حد هیئت علمی دانشگاه باشد.
از طرف دیگر نظام جذب معلم باید یک نظام بسیار مترقی و مستحکم و قوی باشد تا هر کسی که میخواهد به این جایگاه برسد دارای تمام شاخصهای علمی، تربیتی، استعداد و مسائل دیگری از این موارد باشد، اکنون در شهر تهران ۷۳ درصد معلمان خانم هستند به دلیل اینکه وزارت آموزش و پرورش در استخدام معلم نقشی نداشته و مجلس همیشه تصمیم گرفته است که به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش، موظف است حدود ۵۰ یا ۶۰ هزار نفر را استخدام کند در صورتی که به جنسیت و رشته تحصیلی و انتخاب افراد نخبه توجه نکرده است به طوری که یک معلمی که دارای تحصیلات رشته شیلات است مقطع ابتدایی را تدریس میکند که این عمل در هیچ جای دنیا معمول نیست.
اخیراً با تلاش دولت در راستای سند تحول بنیادین و برطرف شدن چنین مشکلی، دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد که این حرکت بسیار بزرگ و تحقق خواسته مقام معظم رهبری است که فرموده بودند که مسیر جذب معلم باید از طریق خاص باشد که اکنون آموزش و پرورش نیروهای مورد نیاز خود را از این طریق جذب و استخدام میکند.
*تربیت و آموزش خواسته مردم از آموزش و پرورش/از نظر دستیابی به اکتشافات علمی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم
فارس: مردم چه خواستههایی از آموزش و پرورش دارند؟
خسروی: مردم عزیزترین سرمایه عمرشان که فرزندانشان هستند را به عنوان امانت در اختیار آموزش و پرورش قرار میدهند آنها از این وزارتخانه آموزش و تربیت میخواهند، در بسیاری از کشورهای دنیا مدارس آنها در یک پارک و فضای سبزی واقع شده است بنابراین مدارس ما نیز باید به سمتی حرکت کند که آن شور و نشاط آموزش را در دانشآموزان تقویت کند، البته تاکنون قدمهای بسیار مثبتی در این زمینه برداشته شده است، در سالهای گذشته هیچ کشوری از نظر علمی حسابی روی کشور ما باز نمیکرد و تمام قدرتهای مادی دنیا اعلام میکردند که هیچ زمینه رشد علمی در ایران وجود ندارد در صورتی که اکنون از نظر علمی رتبه اول خاورمیانه و رتبه شانزدهم دنیا را کسب کردهایم.
اکنون در زمینه دستیابی به رشتههای مهم و محور علمی از جمله بحث ماهواره، استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای و اکتشافات بزرگ پزشکی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم که این نشاندهنده ارتقای سطح علمی و وجود جوانان برومندی است که در همین مدارس و دانشگاههای داخل کشور تربیت شدند، بنابراین تاکنون قدمهای بسیار بزرگی در زمینه پیشرفت علمی و آموزشی برداشته شده است اما باید نگاه درستی به آموزش و پرورش به عنوان اساس رشد و توسعه آموزش کشور داشت تا تمام مشکلات جامعه برطرف شود.
*رسیدن به اهداف والای آموزشی و تربیتی با پیاده کردن رهنمودهای رهبری به صورت علمی و عملی
فارس: آموزش و پرورش تا رسیدن به آن اهداف نهایی و والای آموزشی و تربیتی، چقدر فاصله دارد؟
خسروی: فاصله بسیار طولانی است به هر حال با توجه به سند تحول که هدف نهایی آن رسیدن به حیات طیبه قرآنی که تربیت فرزندانی با اخلاص، فداکار و پیشتاز در علم و اندیشه در دنیا است و رسیدن به تمام این آرمانها فاصله زیادی وجود دارد، اما معتقدم با تغییر نگاه نسبت به معلم و آموزش و پرورش میتوان به آن اهداف دست پیدا کرد؛ در این ۳۴ سال انقلاب که ۸ سال آن جنگ با تمام قدرتهای مادی دنیا بوده است ۳۶ هزار دانشآموز و ۴ هزار معلم شهید شدند تا یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن نیفتد، بنابراین در عرصه فرهنگ و جهاد در این زمینه نیز اگر به رهنمودهای حکیمانه رهبری با عمق جان توجه شود و منویات ایشان به صورت علمی و عملی پیاده شود، قطعاً میتوان به اهداف مورد نظر رسید.
*شهید پایرنج، همرزم و همکلاسیام در وصیتنامهاش میگوید:«به دنبال گمشدهای میگردم که آن عشق به شهادت است.»
فارس: اگر مطلب دیگری به عنوان حرف آخر دارید، بفرمائید؟
خسروی: میخواهم حرف آخرم را با یاد همرزم شهیدم به نام شهید پایرنج به پایان برسانم که بنده دوران تحصیلی مقاطع راهنمایی، متوسطه و تربیت معلم و همچنین دوران جبهه و جنگ تحمیلی را با وی گذراندم.
شهید پایرنج زمان خداحافظی برای رفتن به جبهههای نبرد با دشمن، وصیت نامهای را نوشته بود که آن را برای ما و دوستان همرزمش خواند و ما صدای ایشان را ضبط کردیم و اکنون موجود است، وی در این وصیتنامه میگوید: «خدایا در این دنیا به دنبال گمشدهای میگردم که اکنون احساس میکنم آن را پیدا کردم، گمشده من عشق به شهادت است» که این جمله خاطره دیگری بود که از دوران تحصیلی و جنگ و جبهه به یاد دارم و در آخر نیز وی در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.
ابوالقاسم خسروی و معلم شهید غلام محمد پایرنج قبل از عملیات
فارس: با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادید تا این مصاحبه صورت گیرد.
خسروی: بنده نیز به دلیل اینکه با این مصاحبه ما را به یاد خاطرات دوران مدرسه، تحصیل و حتی دوران دفاع مقدس و یاد همرزمان شهیدم انداختید سپاسگزارم، موفق باشید.