ندای زاوه

ندای زاوه

یک هایپرمارکت اینترنتی
ندای زاوه

ندای زاوه

یک هایپرمارکت اینترنتی

ترجمه کل ریدینگ های زبان انگلیسی چهارم دبیرستان

درس اول

چرا ورزش‌ مهم‌ است‌؟!

1- شما می‌دانید که‌ ورزش‌ چیست‌. اما آیا می‌دانید چرا ورزش‌ مهم‌ است‌؟ ورزش‌ به‌ این‌ دلیل‌ مهم‌ است‌ که‌ جسم‌ و روح‌ مردم‌ را سالم‌ نگه‌ می‌دارد. بدون‌ ورزش‌ ما احساس‌ و ظاهر خوبی‌ نداریم‌. در حقیقت‌ دلایل‌ زیادی‌ وجود دارند که‌ چرا ورزش‌ برای‌ شما خوب‌ است‌. وقت‌ آن‌ است‌ که‌ درست‌ به‌ سراغ‌ آن‌ برویم‌ و بفهمیم‌ چرا ورزش‌ برای‌ تندرست‌ بودن‌ خوب‌ است‌.

ورزش‌ قلب‌ شما را شاداب‌ می‌سازد

2- قلب‌ شما یکی‌ از اعضای‌ پرکار بدن‌ شما است‌، که‌ هر روزه‌ در زندگی‌ شما خون‌ را تلمبه‌ می‌زند. قلب‌ یک‌ ماهیچه‌ است‌ و قوی‌ترین‌ ماهیچه‌ در بدن‌ شما است‌. اما قلب‌ همیشه‌ می‌تواند قوی‌تر هم‌ شود! چون‌ قلب‌ نمی‌تواند برای‌ قوی‌تر شدن‌ وزنه‌ بلند کند، به‌ شما وابسته‌ است‌ تا ورزشهای‌ هوازی‌ انجام‌ دهید (و آن‌ را قوی‌ کنید.)

3- اِروبیک‌ کلمه‌ای‌ است‌ برای‌ نیاز به‌ اکسیژن‌ و ورزش‌ اروبیک‌ هرگونه‌ فعالیتی‌ است‌ که‌ باعث‌ می‌شود تا ماهیچه‌های‌ شما اکسیژن‌ بیشتری‌ مصرف‌ کنند. ورزش‌ هوازی‌ تکراری‌ است‌ یعنی‌ فعالیتی‌ است‌ که‌ بارها و بارها انجام‌ می‌دهید تا اکسیژن‌ تازه‌ را به‌ همه‌ ماهیچه‌های‌ خود برسانید. وقتی‌ که‌ شما ورزش‌ هوازی‌ انجام‌ می‌دهید و اکسیژن‌ را به‌ بدن‌ خود وارد می‌کنید، قلب‌ شما قوی‌تر می‌شود و حتی‌ کمی‌ بزرگ‌تر! تعداد سلولهای‌ خونی‌ در خون‌ شما افزایش‌ پیدا می‌کند بنابراین‌ خون‌ حتی‌ می‌تواند اکسیژن‌ بیشتری‌ را حمل‌ کند. خون‌ در بدن‌ شما حتی‌ درون‌رگ‌های‌ خونی‌ راحت‌تر و بهتر حرکت‌ می‌کند. همه‌ اینها به‌ این‌ معنی‌ است‌ که‌ بدن‌ شما بهتر کار می‌کند تا شما را سالم‌ نگه‌ دارد و شما می‌توانید ورزش‌ بیشتری‌ را انجام‌ دهید بدون‌ اینکه‌ خسته‌ شوید.

 

ورزش‌ ماهیچه‌ها را قوی‌تر می‌سازد

4- همه‌ ماهیچه‌ها در بدن‌ شما کار خود را به‌ خوبی‌ انجام‌ می‌دهند وقتی‌ که‌ شما از آنها برای‌ کارهای‌ آسان‌ استفاده‌ می‌کنید. مثل‌، برداشتن‌ یک‌ کتاب‌ یا پایین‌ آمدن‌ از پله‌ها. اما برای‌ انجام‌ دادن‌ کارهای‌ سخت‌تر مثل‌ دوچرخه‌سواری‌ طولانی‌ یا بالا رفتن‌ از یک‌ درخت‌ چطور؟ اینجاست‌ که‌ پای‌ ورزش‌ به‌ میان‌ می‌آید: ورزش‌ ماهیچه‌های‌ شما را قوی‌تر و گاهی‌ بزرگتر می‌کند.به‌ همان‌ نسبت‌ که‌ عضلات‌ (ماهیچه‌های‌) شما قوی‌تر می‌شوند،شما می‌توانید فعالیت‌های‌ بیشتری‌ را برای‌ زمانهای‌ طولانی‌تری‌ انجام‌ دهید. ماهیچه‌های‌ قوی‌ به‌ شما کمک‌ می‌کنند هنگام‌ ورزش‌ از حوادث‌ و صدمات‌ ایمن‌ باشید. زیرا (ماهیچه‌های‌ قوی‌) از مفاصل‌ بهتر محافظت‌ می‌کنند.

ورزش‌ شما را انعطاف‌پذیر می‌سازد

5- آیا می‌توانید به‌ راحتی‌ انگشتان‌ پای‌ خود را لمس‌ کنید؟ (بدون‌ اینکه‌ زانوی‌ خود را خم‌ کنید؟) بیشتر بچه‌ها انعطاف‌پذیرند به‌ این‌ معنی‌ که‌ آنها می‌توانند بدنشان‌ را بدون‌ هیچ‌ زحمتی‌ خم‌ و راست‌ کنند. اما مردم‌ به‌ همان‌ نسبت‌ که‌ پیرتر می‌شوند معمولاً کم‌ انعطاف‌تر می‌شوند؛ به‌ خاطر همین‌ است‌ که‌ اهمیت‌ دارد هنگامیکه‌ جوان‌ هستید ورزش‌ کنید تا انعطاف‌پذیر بمانید. به‌ علاوه‌ زمانی‌ که‌ شما انعطاف‌پذیر هستید، می‌توانید فعال‌تر باشید.

ورزش‌ شما را در وزن‌ مناسب‌ نگه‌ می‌دارد

6- هر دفعه‌ که‌ شما غذا می‌خورید بدن‌ شما همان‌ کار ثابت‌ را انجام‌ می‌دهد. بدن‌ شما مقداری‌ از این‌ مواد غذایی‌ را به‌ عنوان‌ سوخت‌ به‌ کار می‌برد. بدن‌ این‌ مواد غذایی‌ را برای‌ اینکه‌ به‌ ما انرژی‌ یا کالری‌ بدهد می‌سوزاند. شما برای‌ تمام‌ کارهای‌ بدنتان‌ به‌ کالری‌ نیاز دارید، خواه‌ چیزهایی‌ که‌ شما درباره‌ انجام‌ دادن‌ آن‌ فکر می‌کنید (ارادی‌) مانند مسواک‌ کردن‌ دندانهایتان‌ یا چیزهایی‌ که‌ شما هرگز در مورد انجام‌ دادنشان‌ فکر نمی‌کنید (غیرارادی‌) مثل‌، نفس‌ کشیدن‌. اما اگر بدن‌ قادر به‌ استفاده‌ از تمام‌ کالری‌هایی‌ که‌ از غذا حاصل‌ می‌شود نباشد آن‌ را به‌ عنوان‌ چربی‌ ذخیره‌ می‌کند. ورزش‌ با سوزاندن‌ کالری‌های‌ اضافی‌ به‌ شما کمک‌ می‌کند تا در وزنی‌ مناسب‌ با قدتان‌ بمانید. وقتی‌ که‌ شما ورزش‌ می‌کنید بدن‌ شمااز آن‌ سوخت‌ اضافی‌ (چربی‌ها) استفاده‌ می‌کند تا شما را قوی‌ نگه‌ دارد.

ورزش‌ موجب‌ احساس‌ رضایت‌ شما می‌شود

7- ورزش‌ کردن‌ یک‌ راه‌ عالی‌ است‌ برای‌ اینکه‌ شما احساس‌ شادی‌ کنید خواه‌ به‌ تنهایی‌ ورزش‌ کنید و یا به‌ صورت‌ گروهی‌. اگر شما روز سختی‌ را در مدرسه‌ داشته‌ باشید یا اینکه‌ فقط‌ احساس‌ ناراحتی‌ می‌کنید، ورزش‌ می‌تواند به‌ شما کمک‌ کند تا احساس‌ بهتری‌ داشته‌ باشید. برای‌ اینکه‌ وقتی‌ که‌ شما ورزش‌ می‌کنید بدن‌ شما اندورفین‌ آزاد می‌کند، این‌ یک‌ ماده‌ شیمیایی‌ است‌ که‌ احساس‌ شادمانی‌ ایجاد می‌کند. به‌ علاوه‌ وقتی‌ شما در طی‌ ورزش‌ کردن‌ نفس‌ عمیقی‌ می‌کشید، هوای‌ بیشتری‌ وارد ریه‌های‌ شما می‌شود و مغز شما از اکسیژن‌ اضافی‌ بهره‌مند می‌شود. وقتی‌ که‌ شما فعال‌ هستید و این‌ طرف‌ و آن‌ طرف‌ می‌دوید بعضی‌ وقتها فکر کردن‌ به‌ آنچه‌ که‌ شما را آزار می‌داده‌ مشکل‌ خواهد بود.

8- ورزش‌ باعث‌ می‌شود که‌ شما احساس‌ غرور نیز داشته‌ باشید. به‌ عبارت‌ دیگر وقتی‌ که‌ شما قوی‌تر هستید و قادر هستید که‌ کارها را بهتر انجام‌ دهید می‌توانید در مورد خودتان‌ احساس‌ بهتری‌ نیز داشته‌ باشید.

 

درس دوم

چگونه یک سخنرانی خوب ارائه کنیم

۱) چه در حضور یک نفر و چه در حضور یک جمعیت پنجاه نفره، می‌توان بر ترس و خجالت ناشی از سخنرانی غلبه کرد.

سخنرانی مهارتی است که همه می‌توانند با تمرین، آن را بیاموزند. با استفاده از ابزار ارتباطی زیر، یاد بگیرید که چطور با اعتماد به نفس صحبت کنید و اجرایی جالب توجه داشته باشید.

۲) ارتباط چشمی

· یک ارتباط چشمی خوب کمک می‌کند تا مخاطب احساس آرامش بیشتری نماید و در توانایی‌هایی کلامی شما نیز اعتماد به وجود می‌آورد. ارتباط چشمی خود را (پیوسته) حفظ کنید؛ برای اینکار باید آنقدر بر متن سخنرانی خود تسلط داشته باشید که فقط هرازگاهی نیاز به نگاه کردن به متن خود پیدا کنید.

· چند چهره صمیمی را ـ که به مضمون سخنان شما واکنش نشان می‌دهند ـ در بین حضار پیدا کنید و سخنرانی خود را با تمرکز بر روی آنان انجام دهید. در هر نوبت، ارتباط چشمی خود را چهار تا پنج ثانیه حفظ کنید و سپس به سراغ نفر بعدی بروید.

۳) طرز ایستادن و حرکات بدن

· صحیح ایستادن نشان دهنده اعتماد به نفس است. محکم بایستید. حرکات بیش از حد ممکن است حواس شنوندگان را پرت کند.

· طبیعتا در هنگام ایستادن دستان خود را در کنار بدن قرار می‌دهید. برای تاکید بر روی نکات مهم، از حرکاتی استفاده کنید که آهسته و دقیق و در عین حال طبیعی باشند.

· به عاداتی که ممکن است داشته باشید، توجه کنید؛ عاداتی مثل دست روی دست انداختن، تکیه دادن به دیوار یا با خودکار به جایی زدن. این کارها نیز می‌تواند حواس مخاطبان شما را پرت کند یا به آنها بگوید که شما (نسبت به موضوع) بی‌علاقه و یا اینکه دستپاچه‌اید.

· سخنرانی خود را در مقابل آینه تمرین کنید تا نحوه اجرا و حرکات بدن خود را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. شیوه‌های متفاوتی را مورد آزمایش قرار دهید تا در مجموعه حرکات و ژست‌های خود به آن هماهنگی که با آن احساس راحتی می‌کنید، برسید و همان را در برابر حضار به کار ببرید.

۴) حالت چهره

· وجود صمیمیت در حالت و حرکات چهره‌ کمک می‌کند تا رابطه‌ای گرم و مثبت با مخاطبان خود بوجود آورید. خنده‌ای که شما به چهره دارید به مخاطب می‌فهماند که شما هم یک انسان و (در نتیجه) قابل اعتمادید، و بدین ترتیب به آنان این فرصت را می‌دهد که نظرات شما را بپذیرند.

· حالت چهره شما (در حقیقت) بیانگر حال و هوای سخنان شماست و مخاطبتان را (در سخنرانی) درگیر می‌کند.

 

۵) لباس مناسب

· انتخاب خوب لباس کمک می‌کند تا برای مخاطب خود احترام قایل شوید. قبل از حضور در محل سخنرانی، نظر دیگران را در رابطه با نحوه انتخاب لباس و نیز تناسب آن با مناسبت مربوطه جویا شوید.

۶) رسا بودن صدا

گاهی آهنگ و لحن کلام اثری به مراتب قویتر از محتوای آن دارد. با تمرین کردن، احساس و انرژی را به صدای خود بیفزایید. شما می‌توانید با رعایت موارد زیر، گفتار خود را تنوع ببخشید:

· بالا بردن و پایین آوردن صدا

· تغییر دادن سرعت کلام به منظور تهییج مخاطب

· استفاده از مکث و سکوت بجای گفتن «آه»، «اووم»، «راستش»

· کم و زیاد کردن دانگ صدا برای تاکید بر روی نکات مهم و درگیر نمودن مخاطب

· انرژی بخشیدن به صدا به این منظور که صدا خسته‌کننده و بی‌روح نباشد، و

· تمرین روزانه و ضبط صدا برای پی بردن به نکات نیازمند تغییر

۷) درگیر کردن مخاطب

· با پرسیدن سوال، صحبت مستقیم و علاقه‌مند کردن مخاطبان، آنان را در سخنرانی خود درگیر کنید. این کار باعث می‌شود با مخاطب خود یک ارتباط راحت برقرار کنید.

· با استفاده از جملاتی جذاب در ابتدای کار، عکس، نقشه یا بخش‌هایی از یک فیلم، و یا درخواست کمک از خود حضار، آنها را در بحث خود درگیر کنید (شرکت بدهید).

۸) شوخ طبعی

· غرض از شوخی این نیست که نقش یک کمدین را بازی کنید بلکه به این وسیله باید فضایی آرام را بوجود بیاورید و با مخاطب خود مزاح کنید. شوخی می‌تواند وجه تمایز یک سخنرانی معمولی و یک سخنرانی عالی به حساب آید.

· اگر در گفتار خود کمی شوخی به خرج دهید، مخاطب پی می‌برد که شما نیز انسانید و در عمل نیز یادگیری انسان هنگام انبساط خاطر بیشتر است. سعی کنید در سخنان خود داستان‌های شخصی و وقایع جاری را بگنجانید تا سخنرانی‌تان خشک نباشد.

۹) کنترل اضطراب

اکثر افراد از سخنرانی در جمع هراس دارند، حتی بیشتر از مرگ. همه هنگام صحبت در برابر جمع به میزان معینی اضطراب دچار می‌شوند، اما نکته اینجاست که نباید به این اضطراب پایان داد بلکه باید آن را کنترل کرد.

· درست قبل از ایراد سخنرانی چند نرمش تنفسی عمقی انجام بدهید تا کمی آرامش پیدا کنید.

· از اضطراب خود برای هیجان بخشیدن به سخنرانی خود استفاده نمایید.

· به خاطر داشته باشید که از شما برای ایراد سخنرانی دعوت شده است چرا که شما حرف مهمی برای زدن داشته‌اید.

· همه خواستار موفقیت شما هستند.

۱۰) صحبت کردن در جمع مهارتی است که شما می‌توانید آن را با تمرین و ممارست بیاموزید. مهار کردن اضطراب و نیز تمرین و تکرار فنون فوق در سخنرانی‌ می‌تواند برایتان موفقیت به همراه آورد.

 

درس سوم

گرمای‌ جهانی‌، نگرانی‌ جهانی‌

1- جهان‌ در حال‌ گرم‌تر شدن‌ است‌. طی‌ یکصد سال‌ گذشته‌ در حدود نیم‌ درجة‌ سانتی‌گراد به‌ گرمای‌ آن‌ اضافه‌ شده‌ است‌. اما چرا؟ و چطور؟ دانشمندان‌ دقیقاً مطمئن‌ نیستند. زمین‌ می‌تواند به‌ خودی‌ خود و بدون‌ آنکه‌ بشر به‌ گرم‌ شدن‌ آن‌ کمک‌ کرده‌ باشد، رو به‌ گرمی‌ رود. بسیاری‌ از دانشمندان‌ آب‌ و هوا فکر می‌کنند که‌ دلیل‌ دیگری‌ برای‌ بالا رفتن‌ دما وجود دارد. آنها معتقد هستند که‌ فعالیتهای‌ بشری‌ از قبیل‌ بریدن‌ درختان‌، تولید زباله‌، سوزاندن‌ سوخت‌هایی‌ مثل‌ زغال‌ سنگ‌ و نفت‌ بیشتر به‌ گرم‌تر شدن‌ زمین‌ کمک‌ می‌کند. تنها گرم‌ شدن‌ هوا به‌ مدت‌ یک‌ یا دو ماه‌ بدین‌ معنا نیست‌ که‌ پدیدة‌ افزایش‌ دمای‌ جهانی‌ زمین‌ فرا رسیده‌ است‌. اما دانشمندان‌ عقیده‌ دارند که‌ به‌ همان‌ نسبت‌ که‌ ما از سوخت‌هایی‌ نظیر بنزین‌ و نیروی‌ الکتریسیته‌ بیشتر استفاده‌ می‌کنیم‌ بر حرارت‌ زمین‌ افزوده‌ خواهد شد. آنها معتقدند که‌ ما به اندازه‌ کافی‌ دربارة‌ این‌ مسئله‌ اطلاع‌ داریم‌ تا بتوانیم‌ (برای‌ این‌ مشکل‌) دست‌ به‌ اقداماتی‌ بزنیم‌.

اثر گلخانه‌ای‌، تغییرات‌ آب‌ و هوا، و گرمای‌ جهانی‌

2- اثر گلخانه‌ای‌: دانشمندان‌ دربارة‌ اثر گلخانه‌ای‌ اطمینان‌ دارند. آنها می‌دانند که‌ گازهای‌ گلخانه‌ای‌ از قبیل‌ دی‌اکسید کربن‌ و متان‌ زمین‌ را گرم‌تر می‌کنند. این‌ گازها با به‌ دام‌ انداختن‌ (نگهداری‌) حرارت‌ (گرما) در جو کره‌ زمین‌ باعث‌ گرم‌ شدن‌ آن‌ می‌شوند.

3- تغییرات‌ آب‌ و هوا: آب‌ و هوا عبارت‌ است‌ از متوسط‌ هوای‌ یک‌ ناحیه‌ در یک‌ دوره‌ زمانی‌ مشخص‌. مثلاً ممکن‌ است‌ یک‌ روز زمستانی‌ در شهری‌ هوا آفتابی‌ و ملایم‌ باشد، اما متوسط‌ دمای‌ هوای‌ آن‌ شهر مشخص‌ کند که‌ زمستانهای‌ آن‌ منطقه‌ عموماً سرد و دارای‌ برف‌ و باران‌ خواهد بود. تغییر اقلیم‌ تغییری‌ در این‌ الگوی‌ کلی‌ آب‌ و هوا است‌. این‌ الگوها ممکن‌ است‌ سردتر یا گرمتر شوند و میزان‌ بارش‌ برف‌ و باران‌ در آن‌ در هر سال‌ کاهش‌ یا افزایش‌ یابد.

4- گرم‌ شدن‌ جهانی‌: گرم‌ شدن‌ جهان‌ عبارت‌ است‌ از میانگین‌ افزایش‌ حرارت‌ زمین‌ به‌ طوری‌ که‌ سبب‌ تغییرات‌ در آب‌ و هوای‌ منطقه‌ شود.

گرمتر شدن‌ زمین‌ ممکن‌ است‌ نتایجی‌ مثل‌ تغییرات‌ در الگوهای‌ ریزش‌ باران‌، بالا آمدن‌ سطح‌ دریاها و ایجاد تغییرات‌ مختلفی‌ بر روی‌ گیاهان‌، حیات‌ وحش‌ و زندگی‌ بشر داشته‌ باشد. وقتی‌ دانشمندان‌ دربارة‌ تغییرات‌ آب‌ و هوا صحبت‌ می‌کنند، در واقع‌ نگران‌ گرمتر شدن‌ زمین‌ در اثر فعالیتهای‌ بشری‌ هستند.

چرا باید نگران‌ باشیم‌؟

گرمایش‌ جهانی‌ هیچ‌ تضمینی‌ ندارد. ما نمی‌دانیم‌ واقعاً با گرمتر شدن‌ زمین‌ چه‌ اتفاقی‌ خواهد افتاد. و این‌ گرم‌ شدن‌ چه‌ اثراتی‌ خواهد داشت‌ و ما دقیقاً نمی‌دانیم‌ که‌ این‌ تغییر درجه‌ حرارت‌ در کجا و چه‌ موقع‌ سبب‌ مشکلات‌ خواهد شد. اما دانشمندان‌ نظر نسبتاً خوبی‌ دارند از آنچه‌ که‌ در حال‌ اتفاق‌ افتادن‌ است‌. دانشمندان‌ و محققین‌ از تخصص‌های‌ مختلف‌ به‌ ما می‌گویند که‌ تأثیرات‌ تغییرات‌ آب‌ و هوا می‌تواند عظیم‌ باشد و در بسیاری‌ از موارد باعث‌ مشکلات‌ جدی‌ شود. در میان‌ این‌ تأثیرات‌ می‌توان‌ به‌ افزایش‌ مرگ‌ و میر در میان‌ انسانها، انقراض‌ جانوران‌ و گیاهان‌ و بالا رفتن‌ خطرناک‌ سطح‌ دریاها اشاره‌ نمود. با در نظر گرفتن‌ این‌ موضوع‌ ما باید هزینه‌های‌ اقدام‌ کردن‌ را در نظر گرفته‌ و آن‌ را در برابر خطرات‌ اقدام‌ نکردن‌ بسنجیم‌.

ما می‌توانیم‌ باعث‌ تغییر شویم‌!

6- گرم‌ شدن‌ جهانی‌ ممکن‌ است‌ یک‌ مشکل‌ بزرگ‌ باشد، اما چیزهای‌ کوچکی‌ هست‌ که‌ ما می‌توانیم‌ انجام‌ دهیم‌ تا باعث‌ تغییر شویم‌.

اگر سعی‌ کنیم‌ می‌توانیم‌ میزان‌ گازهای‌ گلخانه‌ای‌ را که‌ وارد جو زمین‌ می‌شود کاهش‌ دهیم‌. بسیاری‌ از گازهای‌ گلخانه‌ای‌ از فعالیت‌های‌ روزمرة‌ ما ایجاد شده‌ است‌ و ما انرژی‌ را در اتمسفر هر روز به‌ دام‌ انداخته‌ و زمین‌ را گرمتر می‌سازیم‌.موارد زیر فهرستی‌ است‌ از کارهایی‌ که‌ می‌توانیم‌ انجام‌ دهیم‌ و یا به‌ آن‌ بیندیشیم‌.

بعضی‌ چیزهایی‌ که‌ ما می‌توانیم‌ انجام‌ بدهیم‌:

1- دربارة‌ اهمیت‌ آب‌ و هوای‌ محیط‌ مطالعه‌ کنید.

2- در مصرف‌ برق‌ صرفه‌جویی‌ کنید.

3- دوچرخه‌سوار شوید با اتوبوس‌ یا پیاده‌ رفت‌ و آمد کنید.

4- درخت‌ بکارید.

5- در مورد گرم‌ شدن‌ جهان‌ با خانواده‌ و دوستان‌ خود صحبت‌ کنید.

6- قوطی‌ها، بطری‌ها، کیسه‌های‌ پلاستیکی‌ و روزنامه‌ها را بازیافت‌ کنید.

7- چیزهایی‌ را بخرید که‌ انرژی‌ زیادی‌ مصرف‌ نمی‌کنند.

چیزهایی‌ که‌ می‌توانیم‌ در موردشان‌ فکر کنیم‌:

1- انرژی‌ خورشید ـ انرژی‌ که‌ از نور خورشید حاصل‌ شده‌ است‌ برای‌ گرمایش‌ خانه‌ها، ساختمان‌ها، آب‌ و تولید برق‌ مورد استفاده‌ قرار گیرد.

2- اتومبیل‌ها سبب‌ آلودگی‌ هوا می‌شوند و بسیاری‌ از گازهای‌ گلخانه‌ای‌ را به‌ هوا رها می‌کنند. اتومبیل‌هایی‌ را برانیم‌ که‌ از سوخت‌ کمتری‌ استفاده‌ می‌کنند و می‌توانند به‌ کاهش‌ میزان‌ گازهای‌ گلخانه‌ای‌ در هوا کمک‌ کنند.

 

درس چهارم

زلزله و چگونگی جان سالم به در بردن از آنها

1- زمین از سه لایه اصلی تشکیل یافته است : پوسته ، جبه و هسته . پوسته زمین یعنی لایه ای که شما روی آن زندگی می کنید، مانند پوست یک سیب است و در مقایسه با دو لایه دیگر بسیار

نازک است (از 6 تا 30 کیلومتر). پوسته به قطعات زیادی تقسیم می شود که صفحه نامیده می شود.این صفحات روی سطح نرم و قابل انعطاف جبه در زیر پوسته زمین شناور هستند. هسته که در مرکز زمین قرار دارد از فلزات سنگین تشکیل شده و دمای آن در حدود چهارهزار درجه سانتی گراد می باشد.

2- صفحات پوسته زمین به نرمی حرکت می کنند اما بعضی وقتها نیز به هم می چسبند و ایجاد فشار می کنند. این فشار افزایش می یابد و این سنگ ها خم می شوند تا بشکنند. وقتی این کار رخ می دهد، نتیجه آن یک زلزله است .

3- زلزله ها هر روز رخ می دهند اگرچه میلیون ها نفر از مردم ممکن است هرگز زمین لرزه را تجربه نکرده باشند، اما زلزله یک اتفاق خیلی عادی روی این سیاره است . بنابراین همین امروز در جایی زلزله ای رخ خواهد داد.ممکن است که آنقدر ضعیف باشد که فقط ابزارهای مخصوصی

بتوانند حرکت آن را ثبت کنند و ممکن است خانه ها را تکان دهد و پنجره ها را به صدا درآورد محل بسیاری از چیزها را تغییر دهد.یا ممکن است به اندازه ای قوی باشد که باعث خسارت و یا باعث جراحت و یا حتی مرگ شود.

4- گفته شده است که هر ساله حدود 700 زلزله این قدرت رادارند اگر در منطقه پرجمعیت رخ دهند. خوشبختانه بیشتر این زمین لرزه های مخرب در مکان های کمجمعیت اتفاق می افتند.

- از آنجا که هر ساله تعداد زیادی از زلزله های دنیا در امتداد اقیانوس آرام رخ می دهند، این منطقه محتمل ترین جا برای زلزله ی امروز می باشد.اما زلزله می تواند به هر منطقه ای اصابت کند، زیرا هیچ منطقه ای از زمین لرزه در امان نیست .

6- گفتن اینکه امروز قرار است زلزله اتفاق بیفتد واقعا پیشگویی زلزله نیست .تاکنون زلزله قابل پیشگویی نبوده ، اما هرکسی در هر روزی می تواند آن را بگوید و ممکن است درست باشد. این به این علت است که هر ساله چندین میلیون زلزله رخ می دهد. پس روزانه هزاران زلزله داریم ، اگرچه بیشتر آنها آنقدر کوچک هستند که آنها را نمی توانیم تعیین موقعیت کنیم .مسئله اصلی این است که بتوانیم تعیین کنیم کی و کجا یک زلزله قوی قرار است رخ دهد.

7- پیشگویی زلزله احتمالی است در آینده . درست مثل اینکه اکنون سازمانهای هواشناسی پیش بینی سیل ها و طوفان های قوی را پیش بینی می کنند. مراکز اطلاع رسانی زلزله ممکن است روزی بتواند زلزله را پیشگویی کنند. این کار ممکن است روزی به واقعیت بپیوندد، اما این زمانی رخ می دهد که ما مطالب خیلی بیشتری درباره ی ساز و کار زلزله فهمیده باشیم .

چه باید کرد؟

8- قبل از زلزله

·          همه افراد خانواده بایستی بدانند که چگونه گاز و آب و برق را قطع کنند.

·          برنامه شرایط اضطراری خانواده را طرح ریزی کنید و برنامه ریزی کنید که خانواده در چنین مواقعی دور هم جمع شوند.

·          شماره تلفن های اضطراری را بدانید (دکتر، بیمارستان پلیس ، آتش نشانی و غیره )

·          اشیای سنگین را به محکمی به روی دیوارها نصب کنید (قفسه های کتاب ، آینه ، کمد، غیره ).

·          هرگز اشیای سنگین را بالای تختخواب ها قرار ندهید و آنها را پایین تر از سر کوتاه ترین عضو خانواده نصب کنید.

9- در هنگام وقوع زلزله

·          خونسرد باشید.

·          اگر داخل اتاق هستید در چهارچوب درب بایستید، یا زیر میز تحریر بروید، که دور از پنجره ها یا درب شیشه ای باشد.

·          اگر بیرون هستید از ساختمان ها، درختان و سیم های تلفن و برق دور بایستید.

·          اگر در جاده هستید از زیرگذرها و پل ها دوری کنید و در منطقه ای امن بایستید و در داخل اتومبیل تان بمانید.

10- بعد از زلزله

·          زخمی ها را کنترل کنید و کمک های اولیه را فراهم کنید.

·          لوله های گاز و آب و سیم های برق را کنترل کنید.

·          بعد از زلزله خسارت ساختمان و مسائل احتمالی آن را کنترل کنید

·          کف اتاق ها را از مواد شیمیایی خطرناک پاک کنید.

·          کفش بپوشید.

·          رادیو را روشن کنید و به دستورات پلیس و آتش نشانی گوش دهید.

·          از تلفن فقط در مواقع اضطراری استفاده کنید.

 

درس پنجم

کار اجباری کودکان یک مسئله جهانی

بچه های سراسر جهان کارهای مختلفی انجام می دهند.بعضی از بچه ها مجبورند کارهایی را انجام بدهند که  اغلب دوست ندارند و برایشان مناسب نیست.ما به این نوع کار، کار اجباری میگوییم.این درس، به شما درباره ی این مشکل جهانی و اقدامات انجام شده توسط برخی از سازمان ها برای توقف آن اطلاعاتی خواهد داد.

1ـ کار اجباری کودکان یعنی وقتی نوجوانان زیر 15سال حتی بعضی وقت ها کودکان 6-5 ساله مجبور می شوند کار کنند، یا بخاطر اینکه پدر و مادرشان نمی توانند کار کنند یا اینکه کار پدر و مادر درآمد کافی ندارد تا بتواند خانواده را تامین کند.بچه ها دو نوع کار انجام می دهند که فقط یکی از آنها کار اجباری به حساب می آید.

2ـ کار اجباری یعنی:

_ کاری که بچه ها در تمام طول روز انجام می دهند.

_ کاری که باعث بازماندن بچه ها از مدرسه می شود.

_ کاری که خطر ناک است و ممکن است آسیب های جسمی،روحی و روانی به بچه ها وارد کند مثل کار در معدن،آجر پزی،قالی بافی،کارخانه ی شیشه،سرامیک و ... .

3ـ نوع دیگر کاری که بچه ها انجام می دهند فقط کمک کردن به خانواده و یا پول درآوردن برای فعالیت های خارج از مدرسه است. با وجود اینکه ممکن است این کار واقعا خسته کننده باشد کار اجباری به حساب نمی آید.

4ـ این موارد کار اجباری به حساب نمی آیند:

_ آن قسمت از  کارهای خانه که قبل یا بعد از مدرسه انجام می شود.

_ کاری که بچه ها در طول تابستان و یا تعطیلات برای یک شرکت یا سازمان انجام می دهند تا نوع خاصی از کار را یاد بگیرند.

_ کاری که شما همزمان با انجام دادن،آن را یاد می گیرید. مثلا برق کارها اغلب شاگردانی دارند که در حالی که کمک می کنند الکتریکی را هم یاد می گیرند.

_ کاری که برای کمک در کارهای مزرعه و یا هرکسب وکاری که خانواده دارد انجام می شود ، البته تا زمانی که مانع رفتن بچه به مدرسه یا انجام دادن تکالیفش نشود.

_ کاری که بچه ها بعد از مدرسه و یا آخر هفته ها انجام می دهند تا پول بیشتری به دست آورند.

5ـ بیش تر بچه هایی که در سراسر دنیا مشغول کار اجباری هستند، مشغول به انجام بد ترین شکل کار هستند که برای سلامتی آنها خطرناک است. این بچه ها از حقوقشان از جمله نه تنها از حق ارتقا به سطوح بالا از طریق تحصیل بلکه حتی از حق استفاده از دوران کودکی شان نیز محروم می شوند.آنها اغلب حدود 12ساعت در روز (بعضی وقت ها از این هم بیشتر)تحت شرایت سخت کار می کنند ، مانند کار در کارخانه هایی که در هوای آنها دودهای مضر وجود دارد، یا سرو کار داشتن با مواد خطرناک و استفاده از ابزار و ماشین هایی که برای بچه ها طراحی نشده است.

6ـ کار اجباری کودکان در کشورهای در حال توسعه شایع تر است، اما در کشورهای صنعتی هم وجود دارد . در حالی که کار اجباری اکثرا در جنوب و جنوب شرقی آسیا ،آمریکای جنوبی وآفریقا وجود دارد، اما این موضوع تبدیل به نگرانی روز افزونی در اروپای شرقی نیزشده است، جایی که کشور ها در حال تحول اقتصادی هستند. سازمان بین المللی کار اجباری (ILO   ) تخمین زده است که در کشورهای در حال توسعه حدود 250میلیون کودک بین سنین5 تا14سال مشغول به کار هستند که حداقل 120میلیون نفر آنها تمام وقت کارمی کنند.61% از این کودکان در آسیا،32% در آفریقا و7% در آمریکای جنوبی هستند. بیشتر بچه هایی که در مناطق روستایی کار می کنند به کشاورزی مشغول اند و بچه های مناطق شهری در بخش تجارت و خدمات مشغول به کارند. تعداد بچه هایی که در بخش تولید،ساخت وساز و خدمات خانگی مشغول کارند کم است.

7- کار اجباری کودکان هم ناشی ازفقر است و هم باعث فقر. در بیش تر موارد خانواده های فقیر فرزندانشان را سر کار می فرستند چون درآمد این بچه ها برای خانواده مهم است.از طرف دیگر از آنجایی که این بچه ها معمولا از مدرسه رفتن محروم می شوند و قادر نیستند کار دیگری انجام بدهند در آینده زندگی فقیرانه ای خواهند داشت.

8- بچه ها به دلایل زیادی کار می کنند از جمله: به خاطر فشارفقر،بیکاری بزرگسالان و سیستم آموزشی نامرتبطی که نمی تواند شغلی برای بچه ها تضمین کند و یا آن ها را برای خود اشتغالی آماده کند. کارفرمایان ممکن است بچه ها را به کار گیرند چرا که می توانند به آن ها حقوق کم تری بپردازند.و هم چنین بچه ها را راحت تر می توان کنترل کرد،بچه ها تمایل بیشتری برای کار کردن دارند و اغلب نمی توانند اتحادیه ها ی کارگری تشکیل دهند و از خودشان محافظت کنند.

9- متوقف کردن کار اجباری ،کارساده ای نیست، ولی این دلیل نمی شود که بی تفاوت باشیم. خوشبختانه مردم از تاثیرات جدی رو به گسترش،اقتصادی و اجتماعی کار اجباری کودکان روز به روز آگاه تر می شوند و هر روز از این حقیقت که کار اجباری کودکان برای حس مهم بودن کودکان،سلامتی و آموزش آنها مضر است بیش تر اطلاع پیدا می کنند. در چند سال گذشته چندین کشور با کمک سازمان ها ی بین المللی مانند  ILO   و   UNICEF     ، برای متوقف کردن کار اجباری کودکان طرح ها و برنامه های ملی تنظیم کرده اند. همه ی این برنامه ها ی کنترل کار اجباری کودکان، این چهار راه کار را دنبال می کنند:

_ فراهم کردن آموزش خوب و رایگان

_ تصویب قوانین بهتر و اطمینان از پیروی مردم از این قوانین

_جلوگیری از کار کردن بچه ها و ایجاد شرایط بهتر برای آنها

_ تشویق جنبش های اجتماعی برای مخالفت با کار اجباری کودکان

زیرنویس:

-(سازمان بین المللی کار)سازمانی درون سازمان ملل، که مسؤل شرایط کار و اشتغال است.

-(صندوق بین المللی اضطراری  کودکان سازمان ملل)سازمانی درون سازمان ملل که به مراقبت از سلامت و آموزش کودکان در سراسر دنیا کمک می کند.

 

درس ششم

کاوش فضایی

1.     هزاران سال پیش،مردم آسمان شب را مشاهده می کردند و مشاهداتشان را در نقاشی های درون غار و سنگ نوشته ها به ثبت می رساندند. این مشاهدات اولیه، بدون تلسکوپ یا وسایل دیگر انجام می شد. تنها چیزهایی که انسان های نخستین می توانستند ببینند عبارت بود از هلال های ماه و بعضی از خصوصیات بزرگتر آن. آنها همچنین می توانستند بعضی از سیارات و بسیاری از ستارگان را ببینند.سپس، حدود 400 سال پیش، تلسکوپ اختراع شد. تلسکوپ به مردم اجازه داد که اجرام آسمانی را با جزئیات خیلی بیشتری مشاهده کنند.

2.     در سال 1609، دانشمند ایتالیایی، گالیله، احتمالا نخستین شخصی بود که از این اختراع جدید، تلسکوپ، برای مشاهده آسمان استفاده کرد. تلسکوپ وسیله ای است که اشیای دور را بزرگ نمایی می کند، یا بزرگ تر می سازد. اندازه ای بزرگ تر نشان می دهد. با این تلسکوپ، گالیله ماه را مشاهده کرد و کوه ها، دره ها و چاله هایی را که هرگز قبلا دیده نشده بود، دید. او همچنین هلال های زهره و چهار قمر در حال گردش به دور مشتری را مشاهده کرد. حدود 50 سال بعد، دانشمند انگلیسی، سِر آیزک نیوتن، از تلسکوپ خیلی بهتری استفاده کرد تا بتواند اجرام دیگر را نیز در فضا مشاهده کند.

3.     عصر جدید کاوش های فضایی در سال 1957 آغاز شد، زمانی که شوروی سابق ماهواره مصنوعی «اسپوتینک 1» را به فضا پرتاب کرد. ماهواره عبارت است از هر جِرم طبیعی، مانند ماه، یا هر شی مصنوعی که دور شی دیگری می چرخد. «اسپوتینک 1»، که تقریبا دو برابر یک توپ فوتبال اندازه داشت، وسایلی را برای اندازه گیری چگالی و دمای بخش فوقانی جَو زمین حمل می کرد. سال بعدش، ابالات متحده ماهواره خودش را به فضا پرتاب کرد. به زودی هر دو کشور در حال فرستادن انسان به فضا بودند.

4.     یکی از معروف ترین برنامه های فضایی آمریکا، «پروژه آپولو» بود. ماموریت های آپولو، دوازده انسان را بین سال های 1967 تا 1972 روی ماه فرود آورد. این فضا نوردان آزمایشاتی را انجام دادند و نمونه هایی از سنگ به همراه آوردند. کار آنها به دانشمندان کمک کرد تا بیشتر با ماه اشنا شوند.

5.     در سال 1977، فضاپیماهای پژوهشی «وُیجر 1 و 2» به فضا پرتاب شدند. فضاپیمای پژوهشی یک وسیله نقلیه ی روباتی است که برای کاوش در اعماق فضا استفاده می شود. فضاپیماهای پژوهشی وُیجِر تصاویری از مشتری، زحل، اورانوس و نپتون ارسال کردند. هر دو وِیجر هنوز در فضای بیرون از منظومه شمسی در حرکند.

6.     دیگر فضاپیماهای پژوهشی اولیه شامل«وایکینگ 1 و 2» می شد که در سال 1976 روی مریخ فرود آمدند، و فضاپیماهای «پایونیر» که از وسایلی خاص استفاده کردند تا زهره را از پشت ابرهای ضخیمی که آن را پوشانده ببینند. دانشمندان امروزی برای شناخت بهتر زمین، منظومه شمسی و آنچه فراسوی آن است، از تلسکوپ فضایی «هابل»، ماهواره و فضاپیماهای پژوهشی استفاده می کنند.

7.     پرتاب اولین ایستگاه های فضایی بین المللی در سال 1998 عصر جدیدی را در کاوش های فضایی آغاز کرد. بالغ بر هفت دانشمند در هر نوبت، قادر خواهند بود که در فضا زندگی و کار کنند. وقتی تمام شود، این ایستگاه فضایی نزدیک به 80 متر طول و بیش از 455000 کیلوگرم، جِرم خواهد داشت. در آینده، ایستگاه های بزرگ تر می توانند برای هزار نفر یا بیشتر، جا داشته باشند.

8.      شاید روزی مردم، مکان هایی برای زندگی روی ماه یا حتی مریخ بسازند. اگرچه تا کنون برنامه ای برای ساخت پایگاه روی ماه وجود نداشته، این پایگاه ها می توانند تا سال 2020 محقق شوند. پایگاه روی ماه می تواند به عنوان ایستگاه نحقیقاتی مورد استفاده قرار بگیرد. برای صرفه جویی، بعضی از موارد مورد نیاز برای ساخت و راه اندازی پایگاه می تواند از خود ماه تهیه شود. برای مثال، بعضی از سنگ های ماه اکسیژن دارند. این اکسیژن می تواند از سنگ ها گرفته شود و توسط مردم ساکن ماه، استفاده شود. اخیرا یک فضاپیمای پژوهشی یخ کافی برای تامین آب پایگاه را در قطب های ماه کشف کرد. برای برق، پایگاه می تواند از انرژی خورشیدی استفاده کند. و بعضی از مواد معدنی می تواند از سطح ماه استخراج شود و برای فرآوری به زمین فرستاده شود.

 

درس هفتم

آی تی و خدماتش

1.     وقتی فن آوری های رایانه و ارتباطات ترکیب می شوند، نتیجه اش، فن آوری اطلاعات (آی تی) است. آی تی، کاربردهای رایانه را با پیوندهای ارتباطی پرسرعتی که داده ها، صدا و تصویر را حمل می کنند، ترکیب می کند. نمونه های فن آوری اطلاعات، نه تنها رایانه های شخصی، بلکه شکل های جدید تلفن، تلویزیون و وسایل دستی مختلف را نیز شامل می شود. این تعریف دو بخش دارد - رایانه و ارتباطات:

·        فن آوری رایانه ای: شما رایانه را مطمئنا دیده اید و احتمالا از آن استفاده کرده اید. با این وجود، بیایید آن را تعریف کنیم. رایانه یک دستگاه برنامه پذیر است که داده ها را می پذیرد و آنها را به شکل اطلاعاتی که بتوانیم استفاده کنیم، پردازش می کند. هدفش، سرعت بخشیدن به حل مسئله و صرفه جویی در وقت، پول و انرژی است.

·        فن آوری ارتباطات:مطمونا، شما سال هاست که دارید از فن آوری ارتباطات استفاده می کنید. فن آوری ارتباطات، که فن آوری مخابراتی نیز نامیده می شود، تشکیل شده از وسایل الکترومغناطیسی و سیستم هایی برای برقراری ارتباط از راه دور. بعضی از نمونه هایش عبارت است از تلفن، رادیو و تلویزیون. اخیرا، ارتباط بین رایانه ها هم (به این فن آوری) اضافه شده - که همان چیزی است که وقتی مردم در اینترنت، «آنلاین می شوند»، رخ می دهد. آنلاین یعنی استفاده از رایانه یا دیگر وسایل اطلاعاتی، که توسط شبکه به هم متصل اند، به منظور دسترسی به اطلاعات و خدماتِ یک رایانه یا وسایل اطلاع رسانی دیگر.

2.     بگذارید به عنوان نمونه ای از فن آوری ارتباطات، چیزی را در نظر بگیریم که به نظر می رسد این روزها همه جا وجود داشته باشد  اینترنت.

3.   اینترنت سیستمی است که به رایانه های تمام دنیا امکان می دهد با هم در ارتباط باشند. اینترنت اولین بار توسط ارتش ایالات متحده ساخته شد، و بعدها، توسط دیگر سازمان ها، به عنوان سیستم تحقیقاتی پشتیبان مورد استفاده قرار گرفت.

4.     اصطلاحات «اینترنت» و «وب» اغلب به جای هم استفاده می شوند، گرچه واقعا صحیح نیست. «تار جهان گستر» (یا همان وب) در واقع بخش خاصی از اینترنت است. دیگر نواحی عبارتند از گروه های خبری، فهرست های پستی و چت. وب  سیستم اطلاع رسانی قرن بیست و یکم  مبتنی بر پیوندهاست، که به کاربران وب اجازه می دهد به سرعت از روی یکی از خدمت رسان های وب به خدمت رسان (=سِروِر) دیگر بروند. وب به شما اجازه می دهد که صفحاتی با گرافیک زیبا و امکانات چند رسانه ای خلق کنید، در حالی که دیگر بخش های اینترنت این اجازه را به شما نمی دهند.

5.     اینترنت، فوق العاده است چون بهترین ویژگی های سیستم های ارتباطی ای را که قبلا استفاده می شد، دور هم جمع می کند، و در عین حال، خصوصیات بد آنها را بهبود می بخشد:

·        پست عادی (موسوم به پست حلزونی، بر روی اینترنت): حداقل یک روز  اغلب یک هفته  طول می کشد تا به مقصدش برسد، و شما باید پاکت و تمبر داشته باشید و صندوق پست پیدا کنید. نگارش نامه الکترونیکی سریع تر است، سریع تر می رسد، و به تمبر نیاز ندارد.

·        دستگاه نمابر(فکس): الصاق یک برگِ فکس به یک سند دیگر یا رساندن آن به شخص دیگر، دشوار است. فکسی که از روی فکس یک فکس گرفته شود، ناخوانا می شود. پست الکترونیکی خوانا باقی می ماند صرف نظر از اینکه چند بار فرستاده شده باشد.

·        کتابخانه عمومی: شما مجبورید برای یافتن اطلاعات، به محل کتابخانه بروید، و نیمی از اوقات، کتابی که می خواهید، بیرون برده شده، یا مفقود گردیده است. تا اطلاعات به کتابخانه برسد، اغلب قدیمی شده است. اینترنت 24 ساعت در روز، 7 روز هفته، باز است و شما مجبور نیستید به کتابخانه بروید.

·        روزنامه: بیشتر روزنامه ها فقط یک بار در روز بیرون می ایند وآنها تصمیم می گیرند که شما چه خبری را ببینید و ( وآنها تصمیم می گیرند که) چه شرحی روی خبر بگذارند. بر روی تار جهان گستر، اخبار به طور پیوسته به روز می شود و شما تصمیم می گیرید چه بخوانید.

6.     اینترنت این خدمات اولیه را نیز فراهم می کند:

·        پست الکترونیکی، یا ای  میل

·        دسترسی به تار جهان گستر (=وب)

·        گروه های خبری

·        فهرست های پستی

·        انتقال فایل از دیگر رایانه ها

·        قابلیت ورود به رایانه های دیگر

·        بحث و گفتگو با دیگران با استفاده از چت

·        پیدا کردن شغل

·        خرید آنلاین (=خرید اینترنتی)

·        جستجو در کاتالوگ ها (=فهرست های خرید)

·        رادیو و تلویزیون اینترنتی

·        کنفرانس ویدیویی

·        آموزش از راه دور

·        تبلیغات

7.     هیچ کس واقعا نمی داند که اینترنت در ده سال اینده چه شکلی خواهد داشت، با این وجود یک چیز، قطعی است: ما دیگر اینترنت را به عنوان یک چیز منفرد و مجزا در نظر خواهیم داشت. بخش های مختلف اینترنت، همین حالا هم خصوصیات خود را توسعه داده اند. هیچ کس تمام جزئیات آن را نمیداند.

8.      اینترنت وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. خواندن ای  میل تان ممکن است 15 دقیقه از وقت شما را در روز بگیرد. اما مواظب باشید: اینترنت می تواند اعتیاد آور باشد! شما ساعات کافی در اختیار ندارید که از همه جای اینترنت خبر داشته باشید.

 

درس هشتم

مردان و زنان بزرگ

مادر ترزا

1.     مادر ترزا در 27 آگوست 1910 در [شهر] اسکوپیه، [کشور] مقدونیه متولد شد. پدر آلبانیایی او مزرعه ای کوچک داشت. در سن دوازده سالگی، وقتی در یک مدرسه ابتدایی کاتولیک، دانش آموز بود، دانست که وظیفه دارد به فقرا کمک کند. او تصمیم گرفت برای تبلیغ دینی آموزش ببیند و چند سال بعد، هند را (به عنوان محل تبلیغ) انتخاب کرد. در هجده سالگی، خانه را ترک کرد و برای تبلیغ دینی در کلکته، به «انجمن راهبه های ایرلندی» ملحق شد. او پس از چند ماه آموزش در دوبلین، به هند فرستاده شد و در سال 1982، راهبه شد.

2.     مادر ترزا از سال 1929 تا 1948 در دبیرستان «شن ماری» کلکته درس می داد. رنج و فقری که او بیرون از دیوارهای صومعه مشاهده می کرد، تاثیری عمیق روی او داشت. در سال 1946، او از مقامات ارشد خود اجازه دریافت کرد که مدرسه صومعه را ترک کند و خودش را به کار در میان فقرای مناطق فقیر نشین کلکته وقف نماید. گرچه او پولی نداشت، مدرسه ای را در فضای باز برای کودکان بی خانمان راه اندازی کرد. به زودی مددکاران داوطلب به او پیوستند، و کمک های مالی از طرف سازمان های کلیسایی مختلف، و نیز از جانب مقامات شهری (به دست آنها) رسید. در سال 1950، به او اجازه داده شد که انجمن مذهبی خودش را با نام «مبلغان نیکوکاری» تاسیس کند. وظیفه این انجمن، سرپرستی از کسانی بود که هیچ کس حاضر نبود از آنها نگهداری کند.

3.     مادر ترزا پنجاه طرح خیریه در هندوستان داشت، از جمله کار در میان مردم ساکن در مناطق فقیر نشین، پرورشگاه ها، و درمانگاه ها اشاره کرد. این انجمن هنوز فعال است و برای فقیرترین فقرا در بعضی از کشورها در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین، اروپا و ایالات متحده، کارهای خیریه انجام می دهد.

4.      کار مادر ترزا در سرتاسر جهان مورد توجه بسیاری قرار گرفت، و برای ترویج صلح و برادری در میان ملت ها، به او چندین جایزه اهدا شد ؛ از جمله جایزه صلح نوبل در سال 1979. مادر ترزا در 5 سپتامبر 1997 از دنیا رفت.

توماس ادیسون

1.     توماس آلوا ادیسون یکی از مهم ترین دانشمندان و مخترعان دو قرن گذشته بود. به دلیل تعداد زیاد اختراعاتش و سودمندی آنها حتی در زمان امروزی، یاد و خاطره او زنده خواهد ماند. به احتمال بسیار زیاد، اولین وسیله الکترونیکی را که بردارید، یا او آن را اختراع کرده، یا آن را تکمیل کرده، یا حداقل سعی کرده است(یکی از این دو کار را بکند).

2.     ادیسون در 11 فوریه 1847 در (شهر) میلان (در ایالت)، اوهایو متولد شد، و در میشیگان بزرگ شد. در سنین کودکی، او نشانه هایی از یک مشکل شدید شنوایی (از خود) نشان داد. این امر ممکن است دلیل عملکرد ضعیف ادیسون در مدرسه بوده باشد. ادیسون در مدرسه خوب عمل نکرد و اغلب توسط دیگر کودکان اذیت می شد. سه ماه بعد از شروع مدرسه، ادیسون فرار کرد. مادرش مجبور شد در خانه به او درس دهد.

3.     ادیسون از خواندن کتاب های شیمی لذت می برد؛ به علاوه، او نسبت به هر چیز پیچیده ای  الکترونیکی یا تلگرافی  مشاهده گری علاقه مند بود. وی هرگز از مطالعه کردن و آزمایش کردن دست نمی کشید.

4.     در سال 1871، ادیسون به نوارک، (در ایالت) نیوجرسی نقل مکان کرد و اولین آزمایشگاه خود را راه اندازی کرد. بعدا در همان سال، با ماری استیل ول ازدواج کرد، و آنها صاحب سه فرزند شدند. در سال 1876، وقتی آزمایشگاهش در نوارک برای فعالیت های تحقیقاتی اش بیش از اندازه کوچک شده بود، ادیسون تصمیم گرفت کارخانه بزرگی در (شهر) منلوپارک، (ایالت) نیوجرسی بسازد. این کارخانه، اولین آزمایشگاه تحقیقاتی خصوصی در ایالات متحده بود.

5.     ادیسون روی پروژه های زیادی کار کرد، از جمله وسایل ضبط صوت. در سال 1877، او با موفقیت پیامی را از طریق گرامافون (اولیه) ضبط و پخش کرد. دستگاه گرامافون (اولیه) شبیه یک پخش صوت بدون صفحه بود. این دستگاه، در عوض، برای ضبط و پخش صدا از یک استوانه حلبی (=لایه نازک قلع) استفاده می کرد.

6.      در سال 1879، ادیسون اولین لامپ برقی موفقیت آمیز را تکمیل کرد. این اختراع، ادیسون را ثروتمند و مشهور ساخت. ادیسون تا وقتی خیلی پیر شده بود، کار می کرد، گرچه او از بیماری های زیادی رنج می برد. او در 18 اکتبر 1931 از دنیا رفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد