ندای زاوه

ندای زاوه

یک هایپرمارکت اینترنتی
ندای زاوه

ندای زاوه

یک هایپرمارکت اینترنتی

دکتر مریم میرزاخانی


پایگاه اینترنتی جامعه بین‌المللی ریاضیات IMU فهرست برندگان جوایز امسال را اعلام کرد که بر اساس آن، مریم میرزاخانی، آرتور آویلا، مانجول بهارگوا و مارتین هایرر مدال فیلدز ۲۰۱۴ را برنده شده‌اند. البته این جایزه برای دکتر میرزاخانی ارزشی دوچندان دارد، چراکه او نخستین بانوی ریاضی‌دانی است که از زمان تاسیس جایزه فیلدز در سال ۱۹۳۶/۱۳۱۵ تاکنون موفق به کسب این عنوان شده است.

پروفسور مریم میرزاخانی استاد دانشگاه استنفورد به عنوان نخستین زن ریاضیدان جهان موفق به دریافت مدال «فیلدز» شد.

مدال «فیلدز» که به عنوان عالی‌ترین جایزه علمی رشته ریاضیات شناخته می‌شود، هر چهار سال یک بار به برترین ریاضیدانان جوان (زیر ۴۰ سال) اعطا می‌شود.

میرزاخانی استاد ۳۷ ساله دانشگاه استنفورد که متولد تهران است، به دلیل تحقیقات برجسته‌اش در حوزه هندسه و نظریه ارگودیک امروز قرار است، مدال فیلدز ۲۰۱۴ را در کنگره بین‌المللی ریاضیات که در سئول کره‌جنوبی برگزار خواهد شد، دریافت می‌کند.

مریم میرزاخانی در زمینه نظریه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده و افق‌های جدیدی را در این رشته گشوده است.

میرزاخانی چندی پیش جایزه ۲۰۱۴ موسسه ریاضی Clay را نیز دریافت کرد و در سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه آمریکایی «پاپیولار ساینس» به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان برگزیده سال در آمریکای شمالی معرفی شد.

وی جوایز علمی متعدد دیگری از جمله جایزه ستر انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ را در کارنامه علمی خود دارد.

مریم میرزاخانی از دانش‌آموزان نخبه المپیادی کشور است که در سال ۱۳۷۴ در المپیاد جهانی ریاضی علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شده‌است و از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی – برنده دو مدال طلای المپیادجهانی – علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.

.

.

تبریک روحانی به پروفسور مریم میرزاخانی

حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی به خانم پروفسور مریم میرزاخانی، کسب برترین جایزه ریاضیات در جهان را به وی تبریک گفت.

متن پیام حجت‌الاسلام روحانی به این شرح است:

خانم پروفسور مریم میرزاخانی

کسب برترین جایزه ریاضیات در جهان را به شما تبریک می‌گویم.

امروز ایرانیان می‌توانند به خود ببالند که اولین زن برنده جایزه “فیلدز” هموطن آنان است؛ آری باید که شایستگان بر صدر نشینند و قدر ببینند.

همه ایرانیان در هر کجای جهان سرمایه‌های ملی این مرز و بوم هستند و من به نمایندگی از ملت ایران تلاش‌های علمی شما را ارج می‌نهم.

امیدوارم زندگی‌تان همواره سرشار از شادکامی و موفقیت باشد.

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران‌


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد